H5 extra Mas probleem

Voor elk jongen of meisje die over een telefoon met filmfunctie of camcorder beschikt is er in de loop van elk jaar wel een moment dat het apparaat weer eens tevoorschijn wordt gehaald. Iets grappigs in de klas,  vakantie’s, feestdagen of de verjaardag van één van je vrienden. schieten. Maar lang niet iedereen kan even goed filmen! Deze maatwerk periode is bedoelt voor hen die vaak of niet zo vaak filmen en toch vinden dat hun ‘producties’ wel wat verbeterd kunnen worden. Net als veel andere videofilmers zul je bij het bekijken van je eigen films wel eens gedacht hebben; de film is wel erg lang, of, er zit wel erg weinig variatie in de beelden, of, het zou toch een beetje leuker of interessanter moeten zijn. Je laat soms met enige schroom je film zien aan je vrienden of familie omdat het dan toch nét niet is zoals je het eigenlijk wilde.

Met dit project gaan we proberen om ‘meer uit het opgenomen materiaal te halen’. We gaan dus kijken naar de mogelijkheden die er zijn om je FILM te verbeteren. We gaan kijken welke beelden wel of niet achter elkaar gezet kunnen worden. En de filmers die nog nooit gemonteerd hebben gaan we overhalen om dat toch eens te gaan doen. Want montage maakt uw film mooier, leuker en interessanter om naar te kijken. En als je aangestoken wordt door het montagevirus dan heb je er een erg leuke liefhebberij bij.

Leerdoelen

Na dit project…

·         weet je dat je filmen goed moet voorbereiden

·         begrijp je het doel van een script

·         begrijp je het doel van een storyboard

·         weet je wat je kunt doen met verschillende soorten opnames

·         kun je een verhaalidee omzetten naar scènes en shots

·         kun je dit zelf filmen

·         kun je dit zelf monteren

·         weet je de basisbegrippen uit de filmindustrie

·         weet je hoe je nieuws selecteert

 

Aanpak

Planning:
Je hebt 10 lessen. 

Les 1:

  • uitleg filmen videoclip over maatschappelijk probleem
  • inspiratie opdoen (skinny love, silecio, do: zingen in het donker)
  • idee bedenken
  • shots beschrijven
  • storyboard maken
  • rollen verdelen

les 2:

  • alles van les 1 uitwerken
  • laten zien aan je docenten
  • locaties zoeken/bezoeken
  • Rekwisieten regelen
  • Kleding regelen

Les 3:

  • Filmen

Les 4:

  • Filmen

Les 5:

·                   Filmen/ monteren

Les 6:

  • Laten zien wat je al hebt.
  • Beelden verbeteren
  • Geluid checken
  • Monteren

Les 7:

  • Monteren
  • (Voice over maken)

Les 8:

·                   Monteren

·                   Muziek erbij plakken

  • Aftiteling maken

Les 9:

  • Laatste puntjes op de i
  • Inleveren werkblad

Les 10:

  • Elkaar’s journaal bekijken en beoordelen

 

 

Werkvorm:
Je werkt in groepjes.

 

Benodigdheden:

  • Filmcamera / flips / telefoons
  • PC
  • Moviemaker

 

 

 

opdrachten

 

Opdracht 1: scenario en storyboard

 

  1. Je krijgt de opdracht om je eigen journaal te maken. Waar begin je dan? Juist! Met inspiratie op doen! Bekijk op youtube naar enkele soorten journaals
  • Rtl nieuws
  • Nos journaal
  • Rtl boulevard
  • 5 in het land
  • Hart van Nederland
  1. Nu moeten jullie zelf bedenken wat voor journaal je wilt maken. Een logo bedenken. En themas bedenken.
  2. Nu komt het scenario: een verhaal verzinnen. Kijk naar het filmpje over de opnames voor een videoclip. Bij het maken van een film komt dus veel kijken. Eerst moet je een idee Wat wordt het voor soort clip? Voor wie is je clip bedoeld? Voor kinderen, voor volwassenen? Waar gaat het over? Wat is het verhaal? Dit verhaal schrijf je uit in een scenario op je werkblad.

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clippopup/20040408_videoclips01

Probeer het verhaal eerst te vertellen voordat je het opschrijft. Schrijf dit kort op in jullie werkblad.

  1. Het storyboard: van je journaal maak je een storyboard. Een filmpje waarbij de camera steeds stil blijft staan en waarin niets of bijna niets gebeurt is snel saai. Denk maar aan een filmpje van een minuut lang over een schaap dat in een wei staat. Maar het kan ook anders.
    Daarom maak je een storyboard.
    Een storyboard is een overzicht van beeld, standpunt, plaats en personen en voice-over. In feite geeft het storyboard de gehele clip op papier al weer. Hiervoor is een ook een schema gemaakt.
  2. Verbeteren: als je storyboard af is, ga je er nog eens naar kijken. Wat kan je nog verbeteren? Probeer de volgende elementen te verwerken in het verhaal:
  • slow motion
  • een versnelling
  • een (nauwkeurige) waarneming

 

 

 

 

 

f: rolverdeling:  Denk ook na over de rolverdeling. In een film heeft iedereen een eigen taak. Je hebt natuurlijk de acteurs. Maar je hebt ook regisseurs, producent, artdirectors, meerdere cameramannen/-vrouwen, editors nodig. Verdeel de taken, maar help elkaar natuurlijk wel overal mee. Zet dit ook in je werkblad.

 

Wat doet een cameraman/vrouw

Heb je weleens een videocamera bediend. Wanneer dit niet het gval is, is het belangrijk van te voren al een paar opnames te maken. Let op:

  • Kun je de camera lang stil houden?
  • Kan je de camera bewegen en zo een hele kamer laten zien zonder dat de kijker er zeeziek van wordt?
  • Inzoomen, het dichterbij brengen van voorwerpen of gezichten. Hoe doe jedat?
  • Wanneer breek je een opname af?

 

Wat doet een productieleider/ producent

Er moeten afspraken gemaakt worden over het lenen van de video. Wanneer gan jullie opnames maken

Wanneer moeten de scenes klaar zijn? Op welke lokaties gaan jullie filmen? Moet daar toestemming voor gevraagd worden? De mensen waar jullie gaan filmen: zij moeten op de hoogte zijn wanneer

jullie komen. De produktieleider regelt al deze zaken. Het handigste werkt het wanneer de

produktieleider een draaiboek maakt.

 

 

Wat doet een Art director?
De belangrijkste eigenschap van een art director is dat er de nodige creatieve kronkels in je gedachten zitten. Jullie hebben een verhaal verzonnen. De art director moet nu gaan bedenken hoe dit er dan uit ziet: in wat voor huis woont die persoon? Wat voor spulletjes heeft die persoon? Hoe ziet die persoon eruit? Etc. En dan moet je ook zorgen dat die spulletjes er ook zijn.

 

Wat doet een regisseur?

 

De regisseur moet goed weten wat er gefilmd moet worden en op welke

manier. Hij/zij houdt dat tijdens de opnames in de gaten.

Hij heeft ook een storyboard waarop de film een beetje uit getekend is.

Dit kan je ook samen met iemand anders doen.

Een regisseur zorgt ervoor dat alles tijdens het filmen goed gaat en er mooi uitziet. Hij of zij bespreekt met de cameramensen hoe de film eruit komt te zien. Hij of zij zorgt dat de cameramannen filmen op de manier en shots die hij wilt.

 

 

Wat doet een Editor/montage?

 

De cameraman maakt bijvoorbeeld een filmpje van een uur. Dat is natuurlijk veel te lang voor de clip, want die duurt 4 minuten. Een editor overlegt met de regisseur welke beelden in het clipje moeten. De editor zorgt ervoor dat de juiste beelden snel en goed op één bandje komt te staan en dat de filpmjes bij elkaar niet langer duren dan de clip. Ook zijn er soms stemmen, muziek of teksten nodig in de clip. Al die dingen zet de editor in het item. Hij monteert de film.

 

 


Opdracht 2: Scènes

 

Scène: Iets dat zich op één plaats en tijd afspeelt noem je een scène. Iedereen kent het verhaal van Roodkapje. Het verhaal speelt zich af op verschillende plaatsen en kent verschillende gebeurtenissen na elkaar: Roodkapje is eerst in haar eigen huis, dan komt ze de wolf tegen in het bos, en uiteindelijk komt ze bij het huisje van grootmoeder. Dat zijn dus al drie scènes. Kijk nog eens naar jullie journaal. Wanneer zie je de presentator? Wanneer zie je beelden? Zijn dit echte beelden? Of komt hier je in scene-gezette verhaal? Kun je daarin scènes herkennen? Noteer de scènes in je werkblad.

 

 

 

 

Opdracht 3: Shots

Kijk eerst dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ftuu97E9Pjs

 

In het filmpje is één scene gefilmd, maar er zijn een heleboel shots gebruikt. Een shot is een stukje film dat je in één keer hebt opgenomen. Door shots te gebruiken kun je een scene levendig maken: je kunt het verhaal op een bepaalde manier vertellen. Om dat te doen, kun je allerlei technieken gebruiken: van dichtbij filmen, van veraf, dingen expres niet laten zien, of juist wel. Ook met geluid kun je bepaalde effecten bereiken.

Heel belangrijk is ook de volgorde waarin je de shots achter elkaar monteert.

Techniek: camerastand

De stand van de camera is ook belangrijk. Daar kun je veel effect mee bereiken. Het maakt bijvoorbeeld uit of je filmt met de camera op gelijke hoogte, lager dan, of juist hoger dan degene die je filmt. Kijk het volgende filmpje

 

http://mondriaancollege.teletop.nl/tt/mondrn/scormrte.nsf/p?open&pid=f8b33e8fc11f7a5fc125782c00426edb&cid=09T3-Algemeen&t=tt/mondrn/09IN-ALG/F8B33E8FC11F7A5FC125782C00426EDB/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Techniek: de onzichtbare lijn

Wanneer je een voetbalwedstrijd opneemt staat bijvoorbeeld Fajax links en Eijenoord rechts. Maar wat gebeurt er als de filmer om het veld heenloopt en dan verder filmt? Dan staat op de televisie ineens Eijenoord links en Fajax rechts. Daarom moet je bij het filmen rekening houden met een onzichtbare lijn.

http://mondriaancollege.teletop.nl/tt/mondrn/scormrte.nsf/p?open&pid=f8b33e8fc11f7a5fc125782c00426edb&cid=09T3-Algemeen&t=tt/mondrn/09IN-ALG/F8B33E8FC11F7A5FC125782C00426EDB/


Detail of over-all shot

Je hoeft natuurlijk niet altijd een persoon helemaal te filmen. Breng bijvoorbeeld eens alleen een detail in beeld. Dat kan veel effect hebben.

Kijk naar het flimpje.

http://mondriaancollege.teletop.nl/tt/mondrn/scormrte.nsf/p?open&pid=f8b33e8fc11f7a5fc125782c00426edb&cid=09T3-Algemeen&t=tt/mondrn/09IN-ALG/F8B33E8FC11F7A5FC125782C00426EDB/

 

Je hebt nu een paar mogelijkheden gezien. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer technieken, zoals:

Tilt:
de camera beweegt van onder naar boven en eindigt met een stilstaand beeld. Hiermee kun je hoogte in beeld brengen.

Pan:
de camera beweegt heen en weer. Ook hier eindigt het met een stilstaand beeld. Je kunt hier breedte of omgeving mee weergeven.

Move:
de camera volgt een bewegend element, bijvoorbeeld een persoon of een auto.

 

 

Welke shots hebben jullie in gedachten voor jullie clip? Schrijf nu in jullie storyboard per plaatje wat voor soort shot je wilt maken en schets ze in je werkblad. Bedenk met je groepje waarom je die opname zo wilt maken. Welk effect wil je bereiken?

 

Opdracht 4: filmen

 

Ook bij het filmen moet je rekening houden met een aantal zaken. Natuurlijk hoe je bij je storyboard bedacht hebt hoe je shots eruit moeten komen te zien. Maar ook:

Continuiteit

Continuïteit is erg belangrijk. Stel je voor dat je een scene een paar
keer filmt en de acteurs hebben de ene keer hun haar anders dan
de andere keer. Of ze hebben andere kleren aan. Dan lijkt het na het
monteren wel of ze zich onder het gesprek razendsnel hebben
omgekleed en hun haar hebben geföhnd. Kijk maar naar het filmpje.http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050712_acteren01

 

Tegelijk filmen:

Het is natuurlijk erg mooi als jullie ook vanaf verschillende shots je scene in beeld brengen. Maar hoe doe je dat? De makkelijkste manier is om met meerdere camera’s tegelijk te werken én scènes meerdere keer op te nemen. Zorg wel dat je nooit de ‘crew’ filmt (dus de andere cameraman, regiseur, etc)

 

 

 

Opdracht 5: monteren

Hoe monteer je?

Het maakt ook heel veel uit in welke volgorde je de shots die je hebt opgenomen gaat monteren. Door een andere volgorde kan er een heel ander verhaal ontstaan:

 

Als je bijvoorbeeld eerst een hand ziet die een mes pakt, en je ziet dan iemand op een deur kloppen denk je als kijker dat degene die klopt een mes bij zich heeft.

Maar als je dezelfde shot van de hand met het mes ziet en daarna loopt er iemand de trap af, dan denkt de kijker dat degene die de trap afloopt het mes in zijn hand heeft.

Heel belangrijk is ook de volgorde waarin je de shots achter elkaar monteert.

Als je nog niet weet hoe moviemaker werkt kan je hier naar kijken: http://www.walhak.com/moviemaker/knippen_en_inkorten.html

 

Muziek, tekst en stemmen

Bij sommige clips is het nodig om af en toe tekst in beeld te laten verschijnen. Of hoor je een ‘voice over’ iemand die over het filmpje heen praat.  En soms moet je de muziek van de clip harder of zachter zetten of zelf helemaal wegdraaien. Kijk maar wat jullie het leukste vinden om te doen.

Titel en aftiteling

Een film begint niet zomaar met de eerste beelden. Soms zit er een stukje voor met de filmmaatschapij die de film heeft gemaakt. In ieder geval komt de titel in beeld. Een film eindigt ook niet gewoon na de laatste scène: daarna komt nog de aftiteling. Daar staat vermeld wie er allemaal aan de film hebben meegewerkt. Niet alleen de spelers maar ook de regisseur, cameramensen enzovoorts.

Denk daar straks ook aan bij je eigen film.

 

Beoordeling

Tenslotte gaan jullie op de laatste les de journaals aan elkaar showen!

En gaan je klasgenoten en de docent de film beoordelen.

 

 

 

 

 

 

 

 


Werkblad

 

Namen:

 

Opdracht 1

Schrijf in het blok hieronder het scenario en de rolverdeling van jullie journaal

Scenario
Rolverdeling

 

Opdracht 2

Werk jullie verhaal uit in scènes

Scène Inhoud
1.
2.
….

 

Opdracht 3

Welke shots heb je gezien in de video met het winkelwagentje? Waarom heeft de filmer het zo opgenomen. Welk effect wilde de filmer bereiken?

shot Waarom/welk effect
1
2
3
4
5

 

Opdracht 4

Beschrijf bij iedere scène van je film welke shots je wil gaan opnemen.

Scène Shot Inhoud
1 1
1 2
1
2 1
2 2
2
….

 

 

 

Bronnen

Filmpje onzichtbare lijn (camera-as)

http://www.avnet.kuleuven.be/toledo/2_1_5.php

Soms moet een opgenomen filmfragment eerst worden overgezet naar een ander formaat. Er zijn diverse gratis converters beschikbaar waaronder Quick Media converter. Hieronder vind je de link..

http://quick-media-converter.nl.softonic.com/download

Moviemaker is downloadbaar voor Windows-gebruikers. Volg de onderstaande link voor een uitleg van de werking.   (Bron: walhak)

http://www.walhak.com/moviemaker/

Filmtechnieken: extra informatie

De volgende youtube-filmpjes zijn in het Engels. Er worden een groot aantal filmtechnieken getoond.

Filmtechnieken (Bron: Youtube by Samantha Yang)

http://www.youtube.com/watch?v=cwr0VQJyYro&feature=related

Filmtechnieken (Bron: youtube by alfredbrownjohn)

http://www.youtube.com/watch?v=d1japIhKU9I&feature=player_embedded

 

Begrippen:

 

Scenario Een scenario of script beschrijft alles wat er te zien of te horen is in een film.

 

Continuïteit Continuiteit moet ervoor zorgen dat de film er voor de kijkers logisch uitziet. Opnames worden niet altijd direct achter elkaar gemaakt. Je moet er dan goed op letten dat de spelers wel steeds de juiste kleren dragen en dat iemand bijvoorbeeld niet op het eerste beeld een rode jurk aan heeft en dan plotseling een groene.

 

Converteren Omzetten naar een ander formaat. bijvoorbeeld filmpje.avi naar filmpje.wmv.